Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
З 05 жовтня 2021 року починають офіційно функціонувати окремі підсистеми (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи:
Вказані підсистеми (модулі) ЄСІТС функціонують у порядку, визначеному Положенням про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженим рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, та нормами процесуального законодавства, що регулюють порядок вчинення таких дій після початку функціонування відповідних підсистем (модулів) ЄСІТС.
З початком функціонування підсистем задля успішного користування сервісами згідно з вимогами чинного процесуального законодавства адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання державного та комунального секторів економіки мають зареєструвати офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов’язковому порядку.
Згідно роз`яснень ДСА України про окремі питання, пов’язані з початком функціонування ЄCITC:
Зокрема, набирають чинності норми процесуальних кодексів, які окрім раніше визначеного порядку подачі (приймання) документів у паперовій формі, передбачають також можливість їх подачі (приймання) в електронній формі.
Відповідно до п.25 Положення про ECITC процесуальні та інші документи, пов’язані з розглядом справ у суді, можуть подаватися до суду виключно з використанням підсистеми "Електронний суд".
Натомість, п.59 розділу IV "Перехідні положення" Положення про ЄCITC встановлено, що до початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄCITC процесуальні та інші документи можуть подаватися до суду в електронній формі з використанням офіційної електронної адреси a6o адреси електронної пошти, з якої надійшли документи, засвідчені кваліфікованим електронним підписом.
Відповідно до пп.5.8 п.5 Положення про ЄCITC офіційна електронна адреса включає:
- сервіс Електронного кабінету;
- адресу електронної пошти, вказану користувачем в Електронному кабінеті;
- адресу електронної пошти, вказану в одному з державних реєстрів.
Таким чином, оскільки на сьогодні початок функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС не забезпечено, то процесуальні та інші, пов’язані з розглядом судових справ, документи (далі - процесуальні документи), в електронному вигляді можуть подаватися до суду в електронному вигляді та відповідно мають реєструватися судом не лише у випадку їх надходження з підсистеми «Електронний суд», а у випадку надходження з будь-якої незабороненої в Україні адреси електронної пошти, якщо такі документи підписані кваліфікованим електронним підписом.
Відповідно до норм процесуального законодавства у господарському, цивільному та адміністративному судочинстві направлення сторонам процесу документів передбачається виключно в електронному вигляді на їхню офіційну електронну адресу (за її наявності). І лише у випадку відсутності у сторони офіційної електронної адреси повідомлення та документи надсилаються рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Крім цього, у передбачених процесуальними кодексами випадках допускається також надсилання судом повідомлень учасникам справи на вказану ними адресу електронної пошти.
Якщо сторона зареєстрована в ЄСІТС, то на її електронний кабінет в автоматичному режимі надсилаються всі електронні документи, які містяться в АСДС в картці відповідної судової справи (за виключенням обмежень, передбачених законодавством).
Обов’язковою умовою автоматичного надсилання документів до електронного кабінету учасника справи є внесення до АСДС РНОКПП такого учасника справи. При цьому, документи та повідомлення, що передбачають обов’язковість їх підписання АСДС, надсилаються до електронного кабінету особи лише у випадку накладення кваліфікованого електронного підпису відповідної особи.
Особи, які зареєстровані в ЄСІТС, мають змогу знайомитися з матеріалами справи в електронному вигляді, оскільки всі внесені до АСДС документи та повідомлення по справі надсилаються до Електронних кабінетів користувачів в автоматичному порядку, у випадку дотримання обов’язкових умов, описаних в попередньому пункті цього роз’яснення.
Разі, коли такі умови не забезпечуються (не внесені дані РНОКПП сторони по справі або електронні документи не прикріплені до АСДС чи не підписані), в Електронному суді реалізовано функціонал, який дозволяє користувачу сформувати та подати до суду заяву про можливість ознайомитися з матеріалами справи в електронному вигляді.
Підсистема «Електронний суд» надає можливість подані учасниками справи до суду документи надсилати іншим учасникам справи, якщо такі учасники зареєстровані в ЄСІТС, а ідентифікаційні дані про них внесені до АСДС.
Зокрема, апеляційні скарги подаються безпосередньо до судів апеляційної інстанції у адміністративному, господарському та цивільному судочинстві. Порядок подання апеляційних скарг в кримінальному провадженні не зазнає змін.
Можливість участі учасників справи у судовому засідання в режимі відеоконференції як у приміщення суду, так і поза його межами здійснюється засобами підсистеми відеоконференцзв’язку.
При цьому для проведення судових засідань в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду особа попередньо має бути зареєстрована в Електронному кабінеті (п. 49 Положення про ЄСІТС).
З інструкціями та рекомендаціями з приводу ЄСІТС можна ознайомитися за посиланням: https://wiki.court.gov.ua